Nieuw fonds voor buurtinitiatieven

Lokale organisaties, zoals buurthuizen en speeltuinverenigingen, kunnen bij het Postcode Loterij Buurtfonds aankloppen voor een financiële bijdrage voor hun buurtproject. Denk bijvoorbeeld aan de aanleg van een gemeenschappelijke moestuin, het organiseren van een buurtfestival, of het opknappen van de speeltuin. Om een goed idee snel vleugels te geven, is de aanvraagprocedure kort.

De eerste 39 buurtprojecten konden al rekenen op een bijdrage, waaronder Vlindertuin de Zindering & Zadenbibliotheek Tiel, de verbouwing van speeltuingebouw De Wieken in Gemert, projecten in Amsterdam en Rotterdam om te wandelen met ouderen om eenzaamheid tegen te gaan en Nationale Sportweek Lelystad, een sportweek waar buurtbewoners elkaar ontmoeten. Deze projecten maken ieder op een eigen manier Nederland een beetje mooier.

Jolijn van Valkengoed van Nationale Sportweek Lelystad: “Met de bijdrage van het Postcode Loterij Buurtfonds heeft de Nationale Sportweek Lelystad meer inwoners bereikt. Meer Lelystedelingen konden daardoor kennismaken met sport, de sportverenigingen en elkaar. Door mensen met sport en bewegen dichter bij elkaar te brengen, levert de Nationale Sportweek Lelystad een bijdrage aan een vitaal Lelystad.

“Een betere wereld begint vaak heel dichtbij. Veel bewoners zijn actief om hun buurt een fijnere plek te maken om te wonen”, aldus Tatiana van Lier van het Postcode Loterij Buurtfonds.

Korte aanvraagprocedure

De aanvraagprocedure bij het Postcode Loterij Buurtfonds is snel en eenvoudig. Het moet gaan om een project dat voor iedereen toegankelijk is en van de buurt een leukere plek maakt. Om een goed idee snel uit te kunnen voeren, staat de bijdrage binnen twee tot zes weken op de bankrekening van de vereniging of stichting. Door zichtbaar te maken welke buurtprojecten er allemaal gefinancierd worden, hoopt het Postcode Loterij Buurtfonds alle bewoners in Nederland te inspireren ook in actie te komen voor zijn of haar buurt. Aanvragen kunnen het hele jaar worden ingediend.

Postcode Loterij Buurtfonds voor een mooier Nederland

Het Postcode Loterij Buurtfonds is opgezet om buurtprojecten te ondersteunen zodat ze snel gerealiseerd kunnen worden en om buurtbewoners te inspireren om in actie te komen. Alle in Nederland gevestigde maatschappelijke organisaties kunnen een aanvraag indienen voor een bijdrage tussen de € 500 en € 5.000. Het Postcode Loterij Buurtfonds is onderdeel van Stichting DOEN